This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Monday, 6 March 2017

Bahayakah HB rendah semasa hamil???

Assalamu'alaikum

Saya rasa masalah ni memang kerap berlaku kepada ibu-ibu hamil termasuklah saya. Kurang darah (Anemia) Ketika Hamil, Bahayakah?? Setiap kali mengandung mesti akan mengalami masalah kurang darah (anemia).
Bila cek up mula la risau sbb nanti nurse akan cek darah. Hrrmmm pastu kena la ceramah dgn nurse sebab kurang darah.. Nak mkn hati mmg x lalu, x boleh nk telan, bau pun dah nk termuntah.. if makanan lain ok boleh mkn tp tulah  x naik2 pun.. Jadi disini ada penyelesaian untuk ibu hamil yang kurang darah.  yeeyyy!!!
Tanda-tanda anda mengalami anemia:
  • Sentiasa rasa letih lesu
  • Kelihatan pucat
  • Rasa mahu pitam bila bangun
  • Sentiasa rasa pening
  • Bengkak kaki dan muka
  • Kebas kaki dan tangan
  • Rasa mengah dan hati berdebar-debar
Kurang darah (Anemia) Ketika Hamil, Bahayakah??
Risiko kurang darah kepada ibu hamil dan bayi dalam kandungan.
Punca Hb rendah (kurang darah):
  • Peningkatan dalam isipadu darah
  • Penurunan secara sederhana dalam kepekatan sel darah merah
  • Kurangnya pengambilan zat besi dalam diet
  • Kekurangan asid folat
  • Pendarahan gastrointestinal
  • Kehilangan darah dari pendarahan buasir
Risiko kepada ibu:
  • Ibu boleh pitam atau mudah pitam/pengsan
  • Mengalami keguguran
  • Mengalami kegagalan jantung
  • Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
  • Risiko alami penyakit berjangkit
Risiko pada bayi:
  • Intrauterine growth restriction (IUGR) atau Pertumbuhan janin terbantut
  • Lahir sebagai bayi prem atau tidak cukup bulan
  • Berat bayi yang lahir kurang 2.5kg
  • Anak lemas semasa lahir atau Asphyxia
  • Mati ketika dilahirkan atau stillbirth

Monday, 6 February 2017

Kenali SOYA

SOYA selamat?


credit to Mak Tok Farihah dan Mommy Lyna
Soya ada pelbagai jenis. Macam-macam jenis soya yang ada di pasaran. Ada dalam bentuk serbuk, kotak dan sebagainya. Adakah anda pernah mengambil berat soal soya ini? Adakah soya yang anda ambil selamat?
YA, memang ada risikonya. Jom kita tengok checklist di bawah.. ADAKAH SOYA ANDA SELAMAT?
Adakah kacang soya kegemaran anda…
  • Ditanam secara organik?
  • Tidak menjalani proses genetik (Bukan GMO)?
  • Mengandungi 9 asid amino penting?
  • Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?
  • Bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan disingkirkan?
  • Diproses tanpa haba?
  • Ditambah dengan kalsium? (ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid – dineutralkan bila kalsium ditambah)?
Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.
Apakah penerangan di sebalik ciri-ciri di atas?
KACANG SOYA TIDAK ORGANIK (menggunakan baja kimia, pestisid, etc) – mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER!!!
KACANG SOYA GMO -  lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin!
9 ASID AMINO - adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.
KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL – mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.
BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN – menyebabkan fungsi tubuh terganggu dalm meningkatkan risiko kanser.
KACANG SOYA YANG DIPANASKAN - merosakkan kandungan proteinnya!
KACANG SOYA YANG DIPROSES (DIBUANG MINYAKNYA) – menjadi berasid. Kalsium yang ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.
Sanggupkah anda merisikokan diri dengan mengambil langkah yang tidak selamat, sedangkan anda sebenarnya ingin menjaga kesihatan? Mungkin anda dah pernah baca tentang risiko penyakit kanser yang disebabkan oleh soya.. seperti yang digembar-gemburkan.
Dapatkan soya yang berkualiti dan selamat..… dari Shaklee, Energizing Soy Protein!
Bukan itu sahaja, ia juga sangat bagus untuk penyusuan susu 

Saturday, 28 January 2017

Supplement itu suatu keperluan

Masa kini ramai yang mula sedar akan kebaikan pengambilan makanan tambahan. Suplemen atau makanan tambahan merupakan produk yang dimakan dan mengandungi makanan tambahan seperti vitamin, garam galian, asid amino, dan herba serta tumbuhan. Produk-produk makanan tambahan ini biasanya dihasilkan dengan ekstrak atau pekatan daripada perahan yang banyak didapati dalam bentuk tablet, pil, cecair atau serbuk.


Pengambilan makanan tambahan bukan hanya perlu diambil oleh orang yang sedang menghadapi sesuatu penyakit atau masalah kesihatan sahaja. Bahkan ia dikatakan penting kepada semua orang tidak mengira tahap kesihatan mereka. Suplemen ialah makanan yang diberikan kepada seseorang dalam keadaan tertentu yang diperlukan untuk menampung keperluan badan, meningkatkan kekuatan, dan daya tahan.
Antara kepentingan suplemen untuk tubuh badan adalah:
  1. Memulih dan Memelihara Kesihatan
  2. Menyingkirkan toksik dalam badan
  3. Mendapatkan berat ideal dan potongan badan yang cantik.
  4. Meningkatkan tenaga
  5. Meningkatkan kemampuan kadar pemyembuhan penyakit
Golongan yang memerlukan Supplimen:
Terdapat beberapa keadaan dimana golongan ini lebih memerlukan suplemen adalah seperti berikut :
  • Wanita hamil
  • Ahli sukan/ atlet
  • Golongan pesakit/ kanak-kanak yang tidak sihat
  • Golongan tua
Oleh itu janganlah kita mengabaikan kepentingan suplemen kerana kemungkinan kita tidak mendapat nutrien yang betul daripada makanan harian kita adalah sangat tinggi. Pilihlah suplemen seperti Beaucolla kerana ia lebih semulajadi, selamat dan tidak mengandungi bahan kimia. Teruslah dengan pengambilan suplimen atau makanan tambahan untuk menjaga kesihatan anda.

Ticer Teah sudi membantu
013.344.9310

Thursday, 26 January 2017

Mengapa Shaklee? - part 2

PART 2

Bila Ticer Teah makan set Hamil tuh..berat badan Ticer Teah dah xnak banyak, malah maintain!

Lepas tuh, hari-hari Ticer Teah membuang dengan baik setiap pagi..lega rasanya, tak lah mcm sebelum ni, payah nak membuang.

Hb Ticer Teah pun naik tau..double2 happy. Then, masuk bulan puasa tapi, badan ni xlesu pun(baca 39 weeks). Badan betul2 da mengembang. Bila2 sahaja boleh bersalin..Ticer Teah da bersedia.

Hari keempat puasa, Ticer Teah pun selamat melahirkan baby perempuan sejisim 3.1kg secara normal dengan mudah. Alhamdulillah, syukur.

Dalam pantang, Ticer Teah pesan Mealshake sebab terpesona dengan bau vanilla Mealshake tersebut. Tapi kali pesan dengan orang lain. Beli dua tong sekali sbb promosi masa tuh.

Mealshake ni pun bantu Ticer Teah tak sembelit dalam pantang. Hari pertama bersalin pun, petang tu dah membuang dgn baik. Tak macam bersalin ank sulung, masyaAllah, seksanya nak membuang. Nanti nak cerita pasal sembelit plak

Dalam pantang, mkn vitamin yang tak habes lagi tuh..susu meriah, badan pun segar je.

Bila dah rasa macam2 kebaikan nie, saya tak rasa serba salah lagi untuk mendaftar sebagai ahli. Daftar ahli pun dengan kawan yang dekat sbb fikir lebih mudah

Terima kasih, Mama

Wednesday, 25 January 2017

Mengapa SHAKLEE?

PART 1

Mesti semua tertanya-tanya, kenapa ramai sangat duk menjual Shaklee,kan?

Nak tahu tak bagaimana Ticer Teah boleh jatuh cinta dengan Shaklee ni?

Ticer Teah sebenarnya dah lama kenal produk ni, dari duk kat UTM lagi. Masa tu logonya warna biru+ hijau.

Tapi time tu, tiada siapa yg promote pun, jadi, abaikan jelah.

Tup2,tahun 2011, aktif FB ( Fatihah My) setiap hari, tengok orang update berkaitan Shaklee ni. Zaman tuh juga, org duk tayanh bonus yg depa buat. Tapi Ticer masih buat xtahu.

Sebenarnya, dalam duk buat tak tahu tu, Ticer Teah buat questinaire dengan mereka yang jual Shaklee. Lama tau buat research, ada lah dekat 2tahun..fuyooo...punyalah!

Tahun 2013, Ticer Teahdisahkan megandung anak kedua..tapi spnjg  mengandung tuh, berat asyik naik dengan banyaknya..hb plak makin turun..haish, xboleh jadi ini.

Pucuk dicita ulam mendatang, Tetiba, ada kawan yg dekat pun buat Shaklee..masa tu, terus pm dia..Ticer Teah belum ada Wasap.suami pun sama..masa tuh, wasap ni baru2 nk hidup..jadi Ticer Teah mesej dia. Nak cari set hamil.  Ticer Teah beli yg trial pack, iaitu hanya untuk sebulan. Sebabnya masa tuh da 37 weeks. Then tanya sekali berkaitan Mealshake.

Ok, done beli. Kawan Ticer Teah bg free mealshake sepeket..Alhamdulillah..

Nak tahu lagi sambungannya?
Ok tunggu.....


Monday, 23 January 2017

Rebranding

Tahun 2017 dah pun melabuhkan tirai..kiranya dah nak hampir sebulan
GTF nak rebranding diri dengan Ticer Teah..boleh,kan?
Tahun ni Ticer Teah masih ditugaskan untuk ajar subjek Sains ..wow, Ticer Teah suka!
Tapi tak ajar Ting 1 da..ajar tingkatan 2&3 sahaja
Moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.Jom, doakan anak murid Ticer Teah yang Ohsem tuh!

Tuesday, 9 June 2015

YES PACK


#YES 1

Shaklee memperkenalkan 4 set yang istimewa

iaitu:

a. Set Pre Natal = Set Hamil
b. Set Post Natal = Set Berpantang
c. Set Healthy Fitness = Set Kurus
d. Set Anti Aging = Set Lambat Penuaan


 untuk setiap set ini, jika anda mendaftar sebagai ahli, anda layak untuk dapatkan 5% diskaun dan 150uv iaitu boleh dapat duit cash bulan depannya!

TERUJA? 

ada lagi istimewanya, MAHU TAHU?

apa lagi, wasap saya:
013.344.9310

emel saya untuk lebih lanjut
alfatihah.my@gmail.com